LIMPA

JÄSER DIREKT I UGNEN! Härlig, lättbakat limpa med ett frasigt skal och ett mjukt, saftigt innanmäte. Den jäser i ugnen medan den blir varm. Den kräver en mycket liten arbetsinsats och är ljuvligt god. Njut av nybakat bröd till frukost med smör och ett gott pålägg! Bästa frukosten!
 
MORGONLIMPA.
 
4. Sätt in brödet mitt i ugnen i en kall ugn, sätt temperaturen på 200 grader. Bröden jäser under tiden ugnsvärmen ökar. Låt bröden stå i ugnen i ca 50 min. Låt det svalna på ett galler.
 
Det här behöver du.
25 g jäst
3 dl mjölk, fingervarm
1 ½ dl havregryn

2 msk ljus sirap 
1 msk rapsolja
1 tsk salt
3 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
 
Så här gör vi.

1. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Blanda tills jästen lösts upp. Rör ner havregrynen. Tillsätt sirap, rapsolja, salt, vetemjöl och rågsikt lite i taget. Blanda ihop allt till en deg.

2. Forma degen till en limpa. Rulla den i mjöl. Strö över lite vetemjöl.

3. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper.

4. Sätt in brödet mitt i ugnen i en kall ugn, sätt temperaturen på 200 grader. Bröden jäser under tiden ugnsvärmen ökar. Låt bröden stå i ugnen i ca 50 min. Låt det svalna på ett galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0