KYCKLING

Det finns såna där stora typ wokpannor, som kan laga till i, i stället för grill. Gör min goda kycklinggryta, när ni nästa gång har gäster.
 
KYCKLINGGRYTA.
 
 
Det här behöver du.
 8 port:
  • 1600 g kycklingfilé
  • 10 st färska champinjoner
  • 2 gula lökar
  • 2 röda lökar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 konserver vattenkastanjer
  • 2 konserver bambuskott
  • 2 konserver typ böngroddar
  • 1 msk  gul curry
  • ½ msk gurkmeja
  • 1 msk paprikapulver
  • ½ msk salt
  • ½ msk svartpeppar
  • 1 liter vatten
  • 2 msk konc kycklingfond
  • 1 msk konc kalvfond 
  • 500 g cashew masala (axfood)
  • 200 g ajvar relish mild
  • 150 g philadelphia
  • 2 dl grädde
  • 2 msk kycklingkrydda av valfri sort eller egen kryddblandning 
  • 2 paket sjögräsnudlar
  • rapsolja
Så här gör du.
  1. Börja med att preppa alla grönsaker, kyckling och tillbehör innan tillagning så att det bara är att "laga" när du väl står ute framför stekbordet. Hacka allting grovt och lägg fram allt i ungefärlig ordning för tillagning för att göra det enkelt senare. 
  2. Hetta sedan upp stekbordet, woken eller den stora grytan på spisen med rapsolja i botten. Det skall vara riktigt hett! 
  3. Nu tänker vi steka, koka, pluttra... Precis i den ordningen. Vi börjar med att steka på kyckling och grönt för att skapa fin yta, samt att dra ur dem vätska. Här kryddar jag samtidigt.
  4. Dags att koka och då går jag på med vatten, fond, masala och ajvar. Nu får det koka ihop 10 - 15 min. 
  5. Nu är det dags att pluttra. Då slår jag på philadelphia, grädde och sjögräsnudlar. Låt stå och pluttra i ytterligare 10 - 15 min samtidigt som du smakar upp hela härligheten med ytterligare ingredienser och kryddor. Klart för servering! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0