LÅNGPANNEBULLAR

Busenkelt att baka i långpanna, blir saftigare än vanliga bullar och fyllningen med philadelphiaost och citronskal gör dom oemotståndliga.
 
PHILADELPHIABULLAR MED CITRONSMAK.
 
 
Bildresultat för PHILADELPHIABULLAR MED CITRONSMAK.
 
Det här behöver du.

Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
100 g Philadelphiaost
1 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
rivet skal från 1 citron

Bulldegen
25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
75 g smör, rumsvarmt
½ dl strösocker
1 nypa salt
7–8 dl vetemjöl

Så här gör du.

1. Fyllning: Rör ihop alla ingredienserna ordentligt i en skål. Klicka ut ca 40 högar på en tallrik. Ställ den i frysen i 1–2 tim så att bitarna blir frysta.

2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, socker, salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en lite kladdig deg. Strö lite mjöl över ytan och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

3. Tryck ut degen i en smord långpanna, ca 29 x 32 cm. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Gör ca 40 hål i degen med fingret och tryck ner en bit fryst fyllning i varje hål.

5. Pensla degen med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda bullen mitt i ugnen i 18–25 min. Låt brödkakan svalna och skär den sedan i rutor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0