LUSSEKATTER

Snart Lucia, då bakar man mina saftiga goa lussekatter
 
KOKKENS SAFTIGA LUSSEKATTER
 
 
 
 
Det här behöver du.
1 pkt jäst 
5,5 dl mjölk (3 %), rumsvarm
200 g smör, rumsvarmt 
2 kuvert (1 g) saffran 
2 dl strösocker 
1 krm salt 
14–15 dl vetemjöl 
russin + vatten 
bakplåtspapper 
1 ägg till pensling 
 
Så här gör du.
1. Smula ner jästen i en bunke. 
2. Blanda i rumsvarm mjölk, rumsvarmt smör, saffran, socker, salt och mjöl. 
3. Arbeta degen i 15 min i maskin eller 20 min för hand. Du ska få en smidig och fin deg. 4. Jäs under bakduk i ca 60 min, tills degen når dubbel storlek. 
5. Lägg russin i en skål och häll på vatten så att det precis täcker. Låt stå i ca 30 min. Sila sen bort vattnet. 
6. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Baka ut lussebullar och tryck i russin. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och jäs 30 min till under bakduk. 7. Sätt ugnen på 225 grader. 
8. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda sen mitt i ugnen ca 8-10 min. 
9. Låt lussebullarna svalna på galler under bakduk. 

Tips. 
Om du vill kan du lägga saffran i 2 tsk brännvin över natten. Då får du fram ännu finare saffranstoner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0