VETE

Lättbakat och gott recept på släta vetebullar. Går utmärkt att stoppa i frysen, är perfekt att ta upp då du får oväntat besök.
 
KOKKENS SLÄTA VETEBULLAR
 
 
 
Det här behöver du.
 
500 g vetemjöl
75 g smält margarin
100 g jäst
2 dl mjölk
1 tsk salt
50 g socker
1 ägg
1 tsk kardemumma 
 
Så här gör du.
 
Lös upp jästen i den kalla mjölken, häll i mjölet och sedan de övriga ingredienserna. Älta tills det är en sammanhängande, jämn deg. 

Dela degen i två delar och forma varje del till en stor bulle, som läggs till att vila i 15 min. Rulla degarna till två ”korvar” och dela varje ”korv” i 15 lika stor delar, forma dessa till små bullar och lägg upp på en smord plåt. Låt nu bullarna jäsa under en kökshandduk i 20 min, på ett varmt ställe. Då bullarna jäst klart ställs de in mitt i ugnen på 200 grader i ca 12 min, detta tillsammans med en kopp vatten. Ugnen skall förvärmas. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0