MUSSLOR OCH PASTA

Spagetti med venusmusslor eller spaghetti alle vongole som det heter på italienska är en mycket enkel men samtidigt väldigt god pastarätt.

Hur kan det inte bli gott med massor av vitlök, olivolja och persilja?
 

Spagetti med venusmusslor

 
 
Det här behöver du.
 
Venusmusslor
Spagetti
Vitt vin
Vitlöksklyfta
Finhackad persilja
Olivolja
Salt och peppar
 
 
Så här gör du.
 
Detta är ett av de mest kända italienska recepten. Jag älskar rätten och eftersom den är snabb att tillaga köper jag ofta vongole, venusmusslor, när jag hittar dem. Jag föredrar att laga musslorna in bianco, det vill säga utan tomater. Man sätter på spagetti och häller lite olivolja i en kastrull, hackar en vitlöksklyfta och låter den mjukna i oljan, häller på några matskedar vin, låter koka upp och slänger i musslorna. Rör runt, det tar bara några minuter så är det klart. Blanda med den färdigkokta heta spagettin, finhackad persilja, samt salt och peppar. /Hannu Sarenström
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0