SOMMARSOPPA

Nu trillar de in, de färska odlade grönsaker. Då kan man göra min goda soppa, som även kan göras laktosfri.
 
KOKKENS ÄNGAMAT.
 
 
 
Det här behöver du.
 
5 dl grönsaksbuljong (ev laktosfri)
½ blomkålshuvud, i små buketter
3 morötter, i små bitar
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk (ev laktosfri)
3 salladslökar, i sneda bitar
150 g sockerärter, halverade
salt och peppar
 
Så här gör du.
 

1. Koka upp buljongen. Lägg i blomkål och morötter och koka dem 2 min.

2. Vispa ut mjölet i lite av mjölken. Häll resten av mjölken i buljongen. Koka upp och vispa sedan ner mjölredningen och sjud 5 min.

3. Lägg i löken och sockerärterna,  koka ytterligare 1 min. Salta och peppra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0