BLÅBÄRSMARMELAD

blåbärsmarmelad

Trots att jag i stort sett inte gör annat än kokar blåbärsmarmelad är den ändå alltid slut. Och varje gång den är slut sänks vår livskvalitet avsevärt, hävdar jag. Jag är beredd att hålla med, så därför har jag kokat ännu en burk av de infrysta blåbären jag plockade i somras. Det är ett fantastiskt lätt recept och kan mycket väl vara den godaste marmeladen i hela världen. Detta behövs:

3 dl blåbär, färska eller frusna
2 dl syltsocker
1 msk vatten
2 tsk vaniljsocker hemmagjord (om det är affärsköpt vaniljsocker räcker 1 tsk)

Koka upp alla ingredienser och låt blandningen sjuda i runt 10 minuter. Gör ett marmeladprov (Häll en klick på en kall tallrik, gör ett spår i mitten med en sked. Om marmeladen stannar och spåret inte flyter ihop igen är den klar). Häll upp i glasburk och låt svalna.


Behövs för att göra vaniljsocker är:
1 kg socker
3 vaniljstänger

Skåra vaniljstängerna, skrapa ur fröna och dela skalet i bitar. Häll allt tillsammans med sockret i en knivmixer och kör tills det blandats och sockret blivit finkornigt. Sila bort skalresterna och häll i en burk med lock.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0