TÅRTDAGS

                              
Det var ett tag sen jag skrev något, men nu är jag på gång. Har hållit på med mina frimärken och vykort.Har fått en del nytt som jag har sorterat.
jud på en tårta ikväll, säkert har du det mesta hemma redan, så titta i kyl och skafferi.
Nu kommer en ekelt recept på en tårta.

PAVLOVSTÅRTA.

Botten:
4 äggvitor
1 msk maizenamjöl
2 msk vaniljsocker
1/2 krm salt
2 1/2 dl socker
1 tsk vittvinsvinäger

Vispa äggvitorna och salt, så att det blir en fast smet.
Vispa ner litesocker i taget.
Det tar minst 10 minuter med elvisp.
När smeten är glansig sänk hastigheten och vispa ner vaniljsockret, maizenamjölet och vittvinsvinägern.
Häll smeten i en lämplig form.
Gör en grop i mitten eller där du vill ha fyllningen.
Sätt in formen i ugnen när den är 225 grader och grädda och 90 minuter.
Stäng därefter av ugnen ochlåt formen stå kvar tills den svalnat.

Fyllning och garnering.

2 dl grädde
2 dl frukt och bär efter tycke.
1/2 dl svartvinbärsgele.

Bred ut svartvinbärsgelen över tårtan.
Bred sedan ut den vispade grädden.
Garnera sedan med frukter och bär, här kan du använda det du har hemma.

Hoppas det smakar bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0